masa itu masa laa....

Selasa, 22 Disember 2009

erti sahabat

Assalamualaikum

sahabat, kawan, rakan, teman
semua orang tau apa maksud perkataan tu...
tp siapa sebenarnya sahabat...
tu yg sukar difahami...

sahabat ketika senang memang senang dicari...
tapi masa susah memang payah utk dicari...

ala tu ayat besa orang dok tulis...
aku xnafikan, dulu pon aku kata cam tu...
semua kawan sama ja...
tp sebenarnya tak,

bila mak suruh study,
kita rasa tu benda biasa...
hari2 dok dengar....
tp bila kawan ajak study,
len macam ja...
bukan senang kwn nak ajak...
ya, memang ada kwn yg ajak,
tp berapa ramai yg ajak dgn hati yg ikhlas?..

dunia hari ni memang mencabar...
mudah kita nak wat perkara maksiat...
cuma hati kita yg menentukan kita...
macam banner yg ada gambar Ust Azizan tu,
'Sesungguhnya nafsu itu sentiasa mengajak ke arah kejahatan'
ingatlah, kita ni hanya hamba Allah...
berdoa dan berserahlah kepadaNya...

terima kasih kawan-kawan ku...

Selasa, 1 Disember 2009

$%$^%

Assalamualaikum...

kurang ajaq...
tu dia r, mak pak xreti nak ajaq...
pelaq punya org...
tengok dalam youtube...
st augustine student, betong
cari sendri r..

tak sedar lg ka kita?..
orang dok hina agama kita..
mcm mana ni?.
kata memperjuangkan bangsa,agama, dan negara..
perjuangan tak ikhlas...

sedarlah semua...
jom kita sokong perjuangan yg memperjuangkan Islam..
gemilang Islam di bawah kepimpinan Ulama'

Selasa, 24 November 2009

Ahad, 22 November 2009

Salam AidilAdha

Assalamualaikum....

Salam 1 Malaysia...
persoalannya, adakah sama Salam 1Malaysia ngan Assalamualaikum....
semestinya tidak...
Assalamualaikum dijanjikan pahala dan wajib dijawab ngan Waalaikumussalam...
sedangkan Salam 1Malaysia sebaliknya...
ucap Assalamualaikum dulu kalau nak kata Salam 1Malaysia pun...

Jemaah Haji Malaysia yg last tahun ni dah berangkat...
kita yg dok kat Malaysia ni sama2 la imarahkan ibadat Korban...
jgn dok sembelih lembu curi(duit haram) ngan lembu rasuah lak...
korban ni ada byk hikmah...
bukan sekadar korbankan lembu...
bahkan kita dituntut berkorban dalam memartabatkan Islam...
'Wahai org2 beriman, mau kah Aku khabarkan perniagaan yg boleh selamatkan kamu dari azab yg tak terperi sakitnya?.bertaqwalah kepada Allah dan Rasulnya dan berjihadlah di jalan Allah dengan harta dan nyawa kamu.Sesungguhnya itu lebih baik jika kamu mengetahui.'
so berjuanglah atas dasar Islam...

Allahuakbar

tulisan hamba yg inginkan keredhaan Allah

Sabtu, 14 November 2009

?>?

salam

dah cuti...
lega skit...
budak yg kta nak cri gadoh tu haram xberan...
gaya ja juah...
haha...
biaq kat depa la...

xm lak...
agak memeritkan...
dah la carry mark gayat...
hum...
pa2 pn dh try yg terbez...
tunggu, tawakal n lihat ja....

Ahad, 8 November 2009

mana smangat kesokanan?..

salam

porah,..
pasai bola pon nak gadoh ka?..
camna nak pi jihad...
dah kalah nak wat cmna...
trima ja la...
anN...
ni dok wat style nak cari gadoh...
pa pesyen...
ikot suka kami la nak sokong pa pn...
negeri kami xlayak kami bley terima pa...
xkalot nak gadoh pon...
1Malaysia...
Malaysian Malaysia...
Pas 4 All..
Nik Aziz aku memang respek...
tok guru kita..
awat yg ampa lagu tu...
mai merantau tempat org blajaq, blajaq la...
bikin kecoh pa....
da geng yg kalah tu cakap=
'yg baju kuning pakai spec tu mai kocoh ngan aku...'
bajet hg kuat kot...
hg dah la mai tempat org...
walaupon 1Malaysia, hormat skit org len...
kora ampa...
yg ok tahniah coz dpt kawai perasaan n thanx coz hormat...
yg dok wat cibai tu...
hg nk tunjuk kuat pa...
Allah Maha Kuat...
jenis pala punca gadoh coz bola ni la pala punca Malaysia kalah perang...
xboleh bawak p jihad....
porah...

Isnin, 26 Oktober 2009

media + panud + Man U kalah...

salam

meluat btoi la aku media la ni...
xfair langsung...
sbg rakyat, kami mau media yg fair...
ni beli paper yg kita sedia maklum dah mcm beli paper politik ja...
klo camtu harakah bley bawak masok dalam skolah la...
tv pon sama ja...
2x2, 2+2=4
apa nak jadi...
muak tengok paper...
paper tu xsalah...
juz jgn la terlalu xtrem cm gampang...
harakah xpa la dah mmg paper politik...
lantak la...
egm PAS...
'Pas retak menunggu belah'
pa cer...relax dulu...
temu ramah smua pihak dulu...
xdan pa2 dah kuaq statement...
MCA ok ja...
tak dak statement retak menunggu belah pon...
ok r MCA ngan cadangan TGNA nk wat egm...
pemutihan parti...
klo parti da masalah tp dok sorok ja wat pa...
lebur...

panud lak...
dapat msj kata xcident...
dgr kata member yg nek ngan dia dah mniggal...
al-Fatihah...
Allhamdulillah dia dah slamat td...
thanks dr yg operate...
yg len pandu ngan berhati-hati k.

Man U kalah...
padan muka...
xdak pa nak gtau dah..
janji kalah...

Ahad, 25 Oktober 2009

leteran

salam

huh,
asyik balik umah ja kena beletiaq...
memeng hobi mak kot...
haha...
mesti la mak nak tengok anak dia sukses kan...

sbb2 kena bleter=
1st, rajin kluar umah n xtau balik awai...
'ang ni la, dah kluaq umah, xreti nak balik awai sikit'...
2nd, tak buka buku langsung...
'dah la rajin kluaq, buku xsentuh langsung...
ang nak peksa...study la...ni dah last dah...
lpas ni ang keja n nikah'...

huh,
ayat harian tu...
haha...
tapi betoi pa yg mak kata tu...
tkot nti jd mcm BocAi kata,
'buka beg tengok ada ular sawa dok belingkar...'
haha...
sok nak kena balik 2nd house la...
study sikit...
nak exam dah...
kena baca nota en Syaraf...
huh...
letih...
lepas ni kita pi langkawi...
pi tangkap helang...
haha...

Khamis, 22 Oktober 2009

kedah xlayak piala m'sia + final exam

salam....
syawal dah abis...
Kedah xlayak...sedih gak r aku...
aku sempat pi 2 match...
Darulaman ngan batu kawan...
dua2 menang...
tapi xlayakkk...
xpa...
Kuala Muda Naza da lg...
tu pon dah kena tinggal 0-2...
hurm

Bagan Pinang pn dah abis....
Be End mng....
bila lg ntah pilihan raya...
final dah nak start dah....
nak studi byk kot...
nsb 5 subjek ja...
doakan aku n memba2 aku...
tmbh2 bdk MD1H...
geng siput sedut....sup3
fizik..huh...tolong kami en. Syarafffffffffffffffff.................

by da way...
Al-Fatihah wat Fatimatussolihah...
budak Mad Jiwa yg meninggal kat India...
Semoga Roh beliau dicucuri rahmat...
meninggal dalam berjihad menuntut ilmu...

salam...

Sabtu, 19 September 2009

sAlAm AiDiLfItRi

salam aidilfitri wat semua umat Islam xkira ya balik kg atau x...
cian sapa yg xleh blik kg...
hum...
posa mau penoh noh...
haha...
xtau dah nak kata pa...
moga mendapat sesuatu dari Ramadhan...
ditambahnya ketaqwaan...
mendapat keampunan...
mandi raya ek nanti....
pastu kedarah kuih raya ngan ketupat...
haha...

sebagai tazkirah, baca la post ni (klik sini)
aku rasa aku gagal Ramadhan kali ni...
bukannya aku xposa tau...
tarak tinggai punya...
aku xberani tulis mcm2 coz aku sendiri pun xberapa berjaya...
so aku promote blog org...
moga kita dapat berjumpa lagi Ramadhan yg akan datang....
selamat membaca dan salam Aidilfitri...

Ahad, 13 September 2009

masuk bola sikit

Arsenal kalah lagi....
ngan man. city...
kalah xpa...
coz citi mmg kuat...
beli ramai orang....
arsenal beli vermaelen ja...
tp aku mmg xpuas ati gaya adebayor rai gol...
xrespect team lama yang berjasa kat dia pn....
xprofesional...

disamping itu, selamat ,menempuhi fasa 3 Ramadhan...
pembebasan dari api neraka...
salam aidilfitri....

Isnin, 7 September 2009

x+y=x+y

hari2 yang memenatkan dah berakhir...minggu ni nak penat skit ja...then raya...hahaha...bukan penat sebab posa...tp sebab test dan tugasan yang xhenti-henti...jenoh nak wat...haha...pit kata pelan2 kayuh...onN plak kata effort mau ada...jadi, xjadi len kira...haha...mai koi plak, telur kura-kura...hahahahaha...koi2...yang mim (hacks) dok kalut ngan fifa 09 dia...pa kejadah...haha...bulan ramadhan ni bulan rezeki org kata...Alhamdulillah...balik umah ja ada la skit....haha....xtau la aku nak mencarut pa dah...saja xdak keja...haha...roger out...salam Aidilfitri, (tkot xdan nak ucap, maklumla busy)..haha...maaf zahir....batin????....hahaha

Ahad, 6 September 2009

Al-Fatihah

ADUN BN bagi Bagan Pinang, Negri Sembilan, Azman Mohd Noor meninggal dunia di Seremban.
Beliau meninggal dunia kerana serangan sakit jantung pada jam 2.30 petang di Pusat Pakar Seremban.Takziah diucapkan...

pilihanraya lg.....la dah 7-1....nak jadi 8-1 ka 7-2 wallahua'lam...kita tunggu dan lihat

Jumaat, 21 Ogos 2009

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

salam...
Ramadhan dah datang...
bapak lagi...
sya berpesan kpd diri saya dan semua,
untuk kita tingkatkan amalan kita sbg hamba Allah...
bersama kita menegakkan agama Allah di muka bumi ini...
kepimpinan ikhlas, rakyat berakhlak...
Ramadhan sebagai universiti kita membentuk diri menjadi insan yg bertaqwa...
selamat menyambut Ramadhan...

Isnin, 17 Ogos 2009

no title

salam,
selamat berkempen dan mngundi bagi org2 matang pasiaq...
buatla pilihan yg terbaikkk...
haha...
selsema babi pon kian byk kat Malaysia ni...
so take care la noh...
nak pi kempen dgn ngundi tu pakai la mask...
bagi mask kat org awam pon xpa...
haha...
jgn smpai h2n3 mai Malaysia cam babi dah...
apa da...
la aku tgk byk gila isu...
macam mana kata tu...
haha...
yg pnting hormat la satu sama lain...
isu hina agama kan,
klo org Islam abaikan Islam...
wat bnda yg Islam larang,
mcam mna org bukan Islam nak tgk keindahan Islam...
tanggungjawab kita la sbg umat Islam,
tunjuk betapa indahnya Islam tu...
ni klo perkara yg Allah suruh buat banyak cakap plak nak laksanakan...
perkara yg Allah larang sokong selalu...
InsyaAllah klo kita hayati dan amalkan cara hidup Islam,
non-muslim akan hormati...
tu yg selsema babi mai tu...
tegakkan undang2 Allah...
Allahuakbar!!!

Jumaat, 31 Julai 2009

Al-Fatihah


salam..

marilah kita semua sedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham Dato' Mohd Hamdan Abd Rahman ADUN Pematang Pasir yang terletak dalam Parlimen Permatang Pauh. Beliau sudah lama berbakti pada penduduk Permatang Pasir dan amat disegani.Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan tergolong dalam golongan solehin.Takziah buat keluarga dan saudara mara beliau.

Selamat mengundi kepada penduduk Permatang Pasir.

Ahad, 26 Julai 2009

H1N1 salahsama B4B1

Apabila H1N1 melanda

salam...haha...camtu la bila dengaq cita H1N1, salahsama B4B1 melanda.
syoq memang syoq coz boleh balik.
tapi perasaan cuak tu tetap ada.
mau tak takut,
kena kalau, huh.
moga dijauhi Allah.
dulu aku ngan kwn2 dok gempaq adib,
coz dia nak pi INTEC, prep utk ke US,
US paling ramai kes H1N1.top la kira
mmg meriah la selsema babi kat US.
Malaysia baru da brapa ketoi manusia yg kena.
tengok-tengok kat sini pon dah ada byk.
sorry adib.
apakah ini musibah..
apakah ini bala..
masing2 check diri sendiri.
dengan la jenayah pon makin byk.
sepatutnya kita rujuk kepada apa yg nabi tinggai kat kita.
kita rujuk balik Al-Quran dan sunnah.

dalam dok cuak ngan H1N1 ni,
masa tu aku dah balik.
aku gagah pi klinik, klinik swasta.
nak check tgk demam ka tak.
coz masa tu aku selsema la sikit2 n agak baru kebah dari demam.
tiba-tiba,
tahi punya doktor.
da ka wat cam tahi ja.
siap halau aku lg.
dia kata kalau x demam xpayah mai la klinik.
masalahnya tu klinik swasta (bukan hospital swasta la.aku mana da duit ngat.)
bukan depa kena bg duit pon,
org yg pi plak kna bg duit.
hai..
dia kata suhu aku 38.
erm da demam gak la tu.btoi ka??
tp Alhamdulillah dah ok.
aku juz berjaga.
pasai tempat yg aku dok tu dah ada kes kan.
nasib baik dr. tua.
budi bahasa budaya kita

Ahad, 19 Julai 2009

setelah


salam...kawan2 yg sekolah menengah skali ngan aku..ampa kenai x budak kat atas ni?..cam mana aku bley jumpa beliau ntah...seklas ngan aku siap...tu pun gagah nak dok tempek bilik aku...tak pa dik pit senang bela...haha...f4 baru yg blah xsampai 2mggu...porah...

dah la...hum blajaq so far so good...pelan2 kayuh la kan...haha...kwn2 suma blajaq btoi2 noh...jgn xkayuh langsung...bila nak sampai...xdak idea la nak tulis pa....so ok

Khamis, 25 Jun 2009

cheerio


esok landmark buka kat kulim...mesti orang ramai punya...giant (pasaraya dalam landmark) dah wat promosi gila2...bapak lagi, aku nak p beli r pa yg patot...haha...pandai depa, orang dapat gaji baru buka...huhu...gawat2...memang kena pi naik moto la...tak pon gerek ka, mau kalau aku p naik kereta, pakai solat jumaat dalam landmark tu la...
Muslimin yang p landmark esok jgn lupa solat jumaat noh, esok buka pukui 8, sesudah suboh p trus la...haha...p potong reben, rasmi...haha...

tepat pada masanya la promosi ni...safe bajet aku sikit, nak p dok permatang pauh ja pon...tapi ari2 dok borong barang walaupun bukan kat borong man...

sabtu aku, boy, ngan adib dah tinggalkan kulim...so kepada tomi, syam, dan adam jaga kulim baik2...haha...terutamanya adam dan syam...haha...

lepas ni susah la nak online...huhu...kena bersungguh2, setalah lama otak berkarat, bukan karat biru naa....

k, selamat....salam

Selasa, 23 Jun 2009

Salam

setelah agak lama xtengok internet (tp tak brapa lama pn)...rindu pulak maklumat dari blogger2...tengok tv ja tak leh jadi...tak lama lg, lg susah nak online...coz dah nak pi blajaq...tapi dekat ja...tak pa la...haha...tahniah dan selamat kepada kawan2 yg dah sambung dan akan sambung...niatla belajaq dengan niat berjihad di jalan Allah...semoga perjuangan kita di berkati...bila dah berjaya, jgn lupa untuk teruskan perjuangan mencari keadilan dan kebenaran...sesungguhnya Allah bersama orang2 yg berjuang utk menegakkan agamanya, agama yg memperjuangkan keadilan dan kebenaran...

kepada para pengundi dan yang akan turun ke Manek Urai, selamat mengundi dan berjuang di sana...semoga ADUN yang dipilih ialah seorang yang bertanggungjawab dan beramanah....

lagi 1, kerajaan perpaduan xjadi dilaksanakan..la ni aku agak paham dengan kerajaan perpaduan...
kerajaan perpaduan ni selalu dibentuk apabila negara dilanda masalah seperti perperangan atau kemelesetan ekonomi yg teruk...selalunya kerajaan perpaduan bertahan dalam 1 penggal n something like dat la..semoga keputusan semua pemimpin adalah yang terbaik..
bersama memerangi Ah Long (menteri dlm negeri kata), rasuah, korup, dan jenayah(ragut dll)

Isnin, 15 Jun 2009

tak sokong

ni bkn post pasai politik...haha
aku panas betoi la wanita yang canang pasai masalah famili terutamanya perangai husband dia kat umum...
memang la kalau org lain yg dok cerita pasai laki dia kan...
tapi takkan nak solve prob tu melalui media kot?..
sebenarnya ada cara dalam Islam nak solve...

kalau bini buat perangai...
mula-mula laki kena tegur perangai bini tu...
contoh kalau bini xmau pakai tudung, nasihat dia...
bagi hadis sikit...
kalau keras pala gak,
pisahkan tempat tidur...
agak berat di situ...hehe
lawak2 gak, serius2 gak...kan
pastu kalau ketegaq lg org Kedah kata,
bru tibai...
tibai pn dgn buku or something yg ringan2...
juz bagi dia tau kata dia salah...
bukan dera ya...
satg pi tibai guna rotan jnoh...
jangan2...
kalau keras pala lagi,
baru jumpa kaunselor...
bukan guna media na...

kalau laki buat perangai...
pompuan try tegur,
then gtau kat mak ayah sendiri...
pastu gtau mak ayah mertua...
so depa akan cuba advise laki tu...
lagi bagus bila depa mai skali...
takkan pompuan nak pisah tempat tdoq??..kan
laki tuggu lagi, kawin lagi la...haha
ada hikmah Allah tetapkan peraturan..
Maha Suci Allah...

p/s- so tegakkan undang2 Allah di atas muka bumi...

Ahad, 14 Jun 2009

el-nino

el-nino dijangka akan sampai tahap klimax pada bulan Ogos...erm masa umat Islam mula berpuasa Ramadhan...jika betoi benda ni, makna kata kita kena berpuasa dalam keadaan yang panas...suhu maksimum purata waktu tu dalam 35 darjah celcius...panas la tu...tapi biasa la Ramadhan itu sendiri panas dan penuh dugaan...bagi orang yang tak puasa (puasa yang yok), pakai pi la tahun ni...panas besa pun dah terkandas...p0dah...pa punya pelaq...cam mana la puak-puak tu tahun ni...berubah la...rukun Islam tu...kalau posa jangan lupa sembahyang lak...

Khamis, 11 Jun 2009

kerajan perpaduan

terus terang aku habaq, xfaham btoi aku apa sebenaqnya kerajaan perpaduan tu?..
untuk mengelakkan kita terus pening ngan elak buat fitnah eloklah kita ikut nasihat Ust. Azizan ni.
artikel ni aku amek dari Kedah Lanie

Azizan - Jangan buat tafsiran melulu

Jangan buat tafsiran melulu

ALOR SETAR 10 Jun – Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengingatkan semua pihak agar tidak terlalu ghairah dengan cadangan kerajaan perpaduan sehingga terkeliru dengan maksud Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa parti itu tidak akan menutup pintu rundingan dengan mana-mana pihak.

Katanya, sepanjang pengetahuan beliau yang menghadiri Muktamar Pas Ke-55 di Stadium Malawati di Shah Alam minggu lalu, Abdul Hadi tidak pernah menyebut mengenai kerajaan perpaduan.

Malah, katanya yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, beliau sendiri belum pasti mengenai maksud sebenar Presiden Pas itu dan akan mendapatkan penjelasan mengenainya pada mesyuarat parti itu di Kuala Lumpur, esok.

Justeru, beliau menasihatkan semua pihak agar tidak terburu-buru menyatakan pandangan sementara mendapat butiran yang jelas mengenai maksud Abdul Hadi.

“Presiden kata bahawa Pas sentiasa sedia untuk berunding dengan sesiapa sahaja. Kita berunding dengan DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan dulu dengan UMNO.

“Tapi bentuk kerajaan perpaduan ke, tak perpaduan ke saya tak tahulah,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di Wisma Darul Aman di sini hari ini.


kita tunggu dan lihat ja...Tok Guru Abdul Hadi Awang tau la apa dia buat...moga-moga tindakan beliau adalah yang terbaik...kita mau negara kita elok dan diredhai Allah

Jumaat, 5 Jun 2009

50,000,000,000


gila ma....not 50000000000...berapa banyak kosong daa...tahap bilion ni....ni Jugoslavia punya not...tapi mungkin pendapatan perkapita depa tinggi...aku tak tau la...tanya orang yang tau la....harap-harap duit Malaysia tak jadi macam ni la...tp kalau main dengan rasuah tak mustahil...so perang rasuah habis-habisan...siasat semua tak kira kasta...dok bela buat pa puak-puak rasuah...sampah ja tu...sampah masyarakat.

Khamis, 4 Jun 2009

pentingnya JIHAD

MASJID BATU, 31/05/09



Perang Mut'ah adalah antara tentera Islam dan Rom.
pada perperangan ini tentera Rom mengaku kalah
kekalahan pihak Rom ini menyebabkan berlakunya Perang Tabuk.
Perang Tabuk menyaksikan tentera Islam diuji oleh Allah.
cuaca yang panas, jarak Tabuk yang jauh,
musim buah tamar masak pada waktu itu,
dan berdepan dengan tentera Rom yg kuat pada ketika itu.
Kaab berlengah ketika mana tentera Islam bersiap sedia.
maka bergeraklah tentera Islam ke Tabuk.
di tengah jalan ketika berehat sambil minum air,
Rasulullah menyedari ketiadaan Kaab.
Sahabat bertanya,
Rasulullah menyangka baik.
Rasulullah berkata mungkin Kaab akan datang nanti.
selesai perang di mana tentera Islam berjaya.
namun Kaab tidak juga datang.
maka tentera Islam bergerak pulang.
Kaab berasa takut.
83 orang tentera Islam tak menyertai perperangan tersebut.
termasuk 3 sahabat yang penting, Kaab, Hilal, dan Murarah.
jadi 3 orang sabahat ini lebih dilihat dengan lebih serius.
80 sahabat mengadap Rasulullah,
alasan mereka ialah mereka ingin membaiki rumah.
kemudian 3 sahabat tersebut pula berjumpa.
Rasulullah berkata, tunggulah dan tunggu ayat Allah.
beberapa hari keluar arahan supaya salam ketiga-tiga sahabat.
Kaab berasa sangat sedih kerana tiada orang ingin bercakap dengannya.
termasuklah sepupunya sendiri.
Hilal dan Murarah juga sedih tak terhingga.
namun meraka tetap tidak meniggalka sembahyang berjamaah.
hebat sungguh para sahabat.
mereka terus meminta ampun dari Allah.
sampai hari ke-40, datang utusan dari Allah,
di mana ketiga-tiga mereka disuruh pisahkan tempat tidur dengan isteri.
setelah lama bersedih,
hingga hari ke-50, Rasulullah memanggil mereka.
sesampai di sana Talhah menyambut Kaab sambil mengucapkan tahniah.
Rasulullah memberitahu bahawa taubat mereka telah diterima.
maka gembiralah mereka pada hari tersebut.
Kaab menginfakkan semua ladang kurmanya ke jalan Jihad.
kerana pohon kurma la beliau tidak ke medan Tabuk.
namun Rasulullah hanya membenarkan separuh.
separuh lagi untuk keluarga.
wallahua'lam

Isnin, 1 Jun 2009

Pilihan Raya tanpa Barisan Nasi0nal dan pondok panas

video

ni side mengkuang sampai Yayasan Aman ja...
jadi la kan...
haha...
TAHNIAH kepada DR Mansor kerana telah berjaya memenangi PRK Penanti...
Timbalan Ketua Menteri 1 tu...

Sabtu, 30 Mei 2009

Maha Suci Allah


salam...
sebuah kisah buat tatapan...
mengenai seorang hamba Allah yang agak kedekut untuk menderma...

pada satu hari, aku pi masjid, nak sembahyang maghrib.
lepas solat maghrib, ada program kuliah yang diatur.
kuliah oleh seorang ustaz yang agak terkenal,terutamanya kat blah utara.
aku pun duduk dalam majlis ilmu tersebut.
ilmu tafsir yang diajarkan.
macam biasalah, tengah-tengah masjlis ilmu tu, ada tabung mai lalu depan aku.
aku hanya sedekah senyum saja.
apa punya kedekut.
masjid anjur program, air sembahyang lagi, lampu, kipas lagi.
aku sekupang pun xbagi.
agak selalu aku dok sedekah senyum ja.
org suruh senyum kat orang lain, aku pi senyum kat tabung.
apa da...
selesai kuliah tersebut, kami menunaikan solat Isya'.
selesai solat isya' , wirid, dan kami bersalaman,
ada sorg pak cik ligan aku.
dia mai tepuk bahu aku, aku kalih.
p.cik : hang dok kat situ ka masa kuliah tadi?
aku : ya pak cik, awatnya?
p.cik : tadi pak cik jumpa duit kat tempat hg dok tu, duit hang kot?.
aku : aisyh xdak la pak cik, saya xbawak duit pon, 2kupang ni ja.
p.cik : hang dok situ kan tadi?.duit sapa lagi?
aku : pak cik yang dok sebelah saya td punya kot
p.cik : hang kenai pak cik tu?.
aku : tak kenai pak cik, tapi dia pakai baju hijau kot.
p.cik : btoi bukan duit hang ni?.
aku : btoi pak cik.
p.cik : hum...xpa la.Assalamualaikum
aku : Waalaikumussalam

aku tengok pak cik tu pi jumpa imam masjid.
dia bagi duit tu kat imam.
depa sembang 2.
aku ada dengar sikit.
imam kata orang dah ramai balik, nak cari pon mesti xjumpa,
semua tinggai muka2 yang selalu mai masjid ni ja pon,
saya boh dalam tabung masjid la noh?
kalau tuan dia mai tuntut saya bayar la.
pak cik tadi pon angguk.
depa jalan 2 pi kat tabung yang dekat dengan pintu masjid.
tiba-tiba, aku teringat kata aku memang bawak duit pon.
RM20, aku toleh belakang.memang RM2o.
imam boh duit tu dalam tabung.
tak gamak aku nak pi kat imam kata tu duit aku.
masa tu tetiba ja aku fikir yang selama ni,
aku bukan dok boh duit dalam tabung masjid sangat pon.
aku redha dan anggap ni hidayah kat aku.
aku harap lepas ni aku dan yang lain pon jangan sedekah senyum ja kat tabung noh.
seluk la poket.boh dalam tabung tu.
terutamanya aku yang kedekut ni.
adik aku yang lima tahun pn dok baca hadis,
'tidak masuk syurga orang dedekut(kedekut)'...gagap lagi..
MAHA SUCI ALLAH

Khamis, 28 Mei 2009

MENUNGGU KATA DARI TUHAN

SENIMAN PAKSI RAKYAT & TEATER ELIT mempersembahkan

MENUNGGU KATA DARI TUHAN
Teater dari Hadis Nabi





TARIKH : 30 MEI 2009
MASA : LEPAS SOLAT MAGHRIB
TEMPAT : MASJID BATU,KAMPUNG PERTAMA,PERMATANG PAUH, P.PINANG

TEATER BOLEH DIADAKAN, TETAPI IRINGAN MUSIK TIDAK ADA PADA HARI TERSEBUT
JOM PI TENGOK SAMBIL IKTIKAF DAN MENDERMA

Ahad, 24 Mei 2009

pErJuAnGaN

Kita ambillah contoh Saidina Ali, pernah beliau dalam peperangan, beliau bertempur dengan seorang musuh, musuh itu sudah terbaring, Saidina Ali bersedia untuk menikamnya, tak semena-mena musuh itu meludah muka Saidina Ali. Saidina Ali tak jadi menikamnya. Beliau jalan meninggalkan musuh itu. Mush bertanya, "Mengapa kau tidak bunuh aku?" Saidina Ali menjawab, " Masa aku nak tikam kau, kau ludahi mukaku, panas hatiku. Jika aku tikam, aku tikam sebab aku marah, bukan kerana Allah,".

Allahuakbar, sungguh suci dah teguh iman Saidina Ali.Bila aku baca post kat blog Abg Zul, terasa bersemangat untuk berjuang.So kawan2 seMuslim, marilah kita berjuang atas dasar Islam dan bukannya berlandaskan benda lain seperti hawa agas(hawa nafsu[bahasa kitab]),bangsa,dan warna kulit.bagi yang non-Muslim berjuanglah atas dasar keadilan.Sesungguhnya Islam adalah agama yang memperjuangkan keadilan. Takkan tak tengok banner kot, yang ada gambaq Ust. Azizan tu = "Sesungguhnya Allah SWT menyuruh kamu membuat keadilan"(kat kedah la, kat negeri lain gambaq MB,KM negeri tu kot.)

Jumaat, 22 Mei 2009

TAHaNIyAH ZAMBRY



Tahniah buat zambry pasai mahkamah habaq yg dia MB Perak...namun begitu, jalan terbaik yg dapat dilihat sekarang ialah bubarkan DUN...memang kena bubar...xpayah dok tunggu lagi...lepas pilihanraya, sapa menang, BN ka PR ka, perintah la...supaya tiada kekecohan dan kedua-dua pihak bahkan rakyat juga berpuas hati...kita tak mau ada korup, rasuah, dan xamanah walau di mana-mana.

Disamping itu, takziah buat saudara-mara ADUN Manik Urai, Ismail Yaacob yang meninggal dunia kira-kira subuh hari ini di hospital Kota Bharu.Semoga Allah mencucuri rahmat kepada beliau dan digolongkan dalam golongan solehin.Alangkah besarnya rahmat dipilih untuk menemui Allah pada hari Jumaat yang penuh berkat.Al-Fatihah.So pilihan raya lagi.

Ahad, 17 Mei 2009

kembalilah



salam...wahai pejuang ISLAM...sesungguhnya...perjuangan yang berlandaskan selain dari ISLAM, yakni terpesong dari ajaran ISLAM, maka perjuangan tersebut akan musnah...semakin jauh terpesong, semakin dekat dengan kemusnahan...SAIDINA UMAR juga telah berpesan kepada pejuang di zamannya...bahkan kejatuhan empayar Islam di palestin juga ada dikaitkan dengan kalalaian pemimpin mereka...SALAHUDIN AL-AYUBI berjaya menumpaskan tentera salib kerana beliau dan tenteranya berjuang atas dasar Islam...so semestinya kita berjuang atas nama Islam dengan memegang perinsip Islam...
tiada masalah untuk umat Islam(pejuang Islam)untuk bergaul dan menjalinkan kerjasama dengan orang bukan Islam, selagi mereka menghormati agama Islam...malah ada termaktub dalam al-Quran di mana manusia dijadikan pelbagai dan saling mengenali...disamping kita menjalinkan kerjasama, apa salahnya malah malah menjadi tanggungjawab kita untuk memberi maklumat kepada mereka mengenai Islam...pejuangan yang berlandaskan bangsa tidak akan bertahan lama...seperti yang berlaku di Palestin semasa kajatuhan mereka kepada rejim zoinis laknatullah...namun begitu pemimpin sekarang dari HAMAS yang menanamkan sikap untuk kembali kepada Islam, dan berjuang atas nama Islam...walaupun banyak kemusnahan yang berlaku di gaza, tetapi pada hakikatnya umat Islam di Palestin menang dalam pertempuran baru-baru ini...belia di Palestin semakin berani menentang puak zionis..jadi sama-samalah kita berdoa dan membantu sedaya mampu kita untuk mengusir puak israel keluar dari bumi Palestin, bumi Anbia...jadi para pejuang Islam di Malaysia, SAMA-SAMALAH KITA BERJUANG ATAS DASAR ISLAM DAN BUKANNYA DASAR LAIN...ingin ditegaskan sekali lagi, dimana tidak salah kita mangadakan kerjasama dengan orang bukan Islam, selagi mereka itu tergolong kafir ZIMMI, yang mana tidak memusuhi Islam, dan beritahulah mereka akan KEINDAHAN ISLAM...bahkan lebih celaka seorang yang mengaku Islam tetapi menghalang kerja-kerja dakwah dan memusuhi Islam...semoga kehidupan dan perjuangan kita sentiasa mendapat redha ALLAH...ALLAHUAKBAR

Ust. Yusni Mad Piah












Ust. Khalil Idham

Jumaat, 15 Mei 2009

thanks cikgu

salam..hari ibu telah berlalu..hari sabtu ni hari guru pulak..walaupun aku tak sekolah DAH, jasa cikgu memang banyak la..msa kat sekolah, ada saja benda yang tak puas hati kat cikgu..(bukan semua la)..tambah2 pulak bila dok kat asrama..warden lagi..haha...bila dah habis mengaji baru tau..rasa rindu ja kat sekolah...awat la aku tak dok kat sekolah elok2?..anyway cikgu da bagi aku kenai ABC, 123, alif ba ta..dari benda kecik sampai math tamb ngan kimia dll..so SELAMAT HARI GURU.......





disamping itu, haha..kawan2 yang dah sambung belajar ngan yang akan sambung, tahniah dan belajaq bersungguh2..ingat pesan aku ni...haha...dah berjaya nanti jangan lupa jasa cikgu...kawan2 pn jangan la, depa dok ajak study...kan...mak pak lagi la tak leh lupa...all the best

Selasa, 12 Mei 2009

NAKBAH PALESTINE

TARIKH : 15 MEI 2009
TEMPAT : PASTI AN-NASUHA, TAMAN SELASIH, KULIM, KEDAH
PENCERAMAH : DRS. KHALIL IDHAM LIM
USTAZ YUSNI MAD PIAH
MASA : 9.31 MALAM

BERSAMA MEMBELA NASIB RAKYAT PALESTINE

perak

salam...apa nak jadi dengan perak...mahkamah persekutuan dah buat keputusan yang berasas...bahkan hakim mencadangkan pembubaran dun adalah jalan yang terbaik untuk menyelesaikan krisis ini...kesian rakyat perak khasnya, rakyat malaysia amnya...satu dunia tengok negara kita...tengok balik fiji...mahkamah fiji pada bulan lepas memutuskan bahawa rampasan kuasa di negara tersebut adalah tidak sah...dan menyarankan pilihan raya adalah jalan terbaik menyelesaikan masalah...apapun keputusannya kita mahukan yang terbaik...malaysia is malaysian country...1 malaysia!!!!

terbaru...diambil dari Perisik Rakyat


Dibawah adalah kenyataan penuh Suhakam :

PRESS STATEMENT.

THE PERAK INCIDENT.

The Perak incident was raised and discussed at SUHAKAM monthly meeting on 11th May 2009.

It appears to us that during the incident that occurred in the Perak State Legislative Assembly on 7th May 2009, the police and the civil service acted in concert with the government that has assumed power in controversial circumstances, showing complete disregard for human rights. Governments may change but those who serve in the police and administration must remain loyal to the wider interest and respect human rights rather than the narrow interest of individuals who form the government of the day.

When the elected members of the Assembly met and challenged each other in the august House, the police were busily engaged in “maintaining public order”. Outside, passive demonstrators dressed in black to mourn the violation of their rights to assemble peacefully, were particularly provoked and manhandled. The Dewan proceeded even while the court was still to decide on the following Monday, four days later, who was the legitimate Menteri Besar. The pre-emptive proceedings, the motion to sack the legitimate Speaker and his removal from the House and the action of the police force have caused much concern to the people at large. It somewhat makes us wonder whether service to the people is subordinate to service to political interests. The decision of the Court declaring Dato’ Seri Mohammed Nizar Jamaluddin as the rightful Menteri Besar of Perak has further complicated matters.

Malaysia is a democratic country based on human rights and the rule of law. The political disturbances in Perak and what transpired in the Dewan on 7th May would no doubt pose a dark shadow over our efforts to promote democracy and human rights in Malaysia.

Article 21 of the Universal Declaration of Human Rights 1948 provides that the will of the people shall be the basis of the authority of the government. Judging from the events following the appointment of Datuk Seri Zambry Abdul Kadir as Menteri Besar, the incident in the Perak Assembly sitting on 7th May and the decision of the Court declaring Dato’ Seri Mohammed Nizar as the rightful Menteri Besar, it is very unlikely that the Perak issue will be resolved unless power is given back to the people. Courts action will not necessarily resolve the political situation in Perak. As Dewan Negara President Tan Sri Dr. Abdul Hamid Pawanchik said, “the political situation in Perak has reached a stage that required the people to choose again.”

Perhaps the time has come for the people of Perak to be given the opportunity to exercise their right to choose again the Government of their choice, which is a basic human right. Only a stable government will be able to ensure the right to peace and development.

Two of the greatest gifts endowed by God to His creatures are the sense of sight and hearing. Without these there is no learning and progress. It is very encouraging that the Government under the leadership of YAB Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Razak is prepared to listen to dissenting views. Hopefully the Government will also tolerate and appreciate peaceful public demonstration against unpopular policies and actions.

Human rights transcend race, status and political ranks. No person has more rights than the next one. Muslims are aware of this fundamental rights as espoused by Prophet Muhammad in his last sermon –

…All mankind is from Adam and Eve, an Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a white has no superiority over black nor a black has any superiority over white except by piety and good action……

This, perhaps, will be a good basis for “1 Malaysia”.

- end -

“HUMAN RIGHTS FOR ALL”

TAN SRI ABU TALIB OTHMAN

Chairman

Human Rights Commission of Malaysia (SUHAKAM)

12 May 2009

Rabu, 6 Mei 2009

rEuNiOn SeKolAh RenDaH


salam...nsb bek aku sekolah...jgn xskolaaahh dah...haha...bez gak r pi...pada 29 April 2009, ada bom mai...haha...29/4 ni aku ngn kwn2 aku kuaq cam reunion r...aku mls nk post awai2 bnda ni coz da kwn aku men boling...tiba2 ada bom mai...haha...xsanggup aku nk cita...tp ari ni aku nk cita gak...haha...mula2 rancang 27/4, tiba2 da la sorng kwn aku ni da hal...angsa dia xavailable ari tu...dah la nk guna unser dia nk pi ke tmpt yg dirancang...so terpaksa la tunda...suma bekas budak2 sktk tp da la sorg tu, dia pnh mngaji kat sktk gak kot...haha...mula2 pi jusco...berhibur skit kat sana kan...lpas tu da sorg tu lg, dia pkena kmi...kata mkn kat Route 69 tu murah, tapi alamak...haha...xda la mahai sgt, juz tahi hidung masin...haha..pastu trus pi sembahyg kat masjid perda...enjoy pn kna igt gak tanggungjwb kita...anN...pastu boy kata nk men boling...nk asah bakat katanya..haha..so pi la kami ke pasific lak...bersukan,bersenam...haha...suma try r...tp da gak sorg xmau try coz da kwn aku wat rock star msa baling bola...haha...nama dia tomi haha...rugi gila xdan rakam...kalau x, msok u tube dah la...haha...area pkoi 5 kami pn pulang r ke rumah masing2...tu ja...tp mmg best r...:)



p/s = SORRY SAZILA kalau terasa...aku lawak ja pn...haha
p/s = thanks yg pi: adib,tomi,adam,boy,mad,lisa,maton,kak pah, dan SaZiLa...












tiba-tiba...syam mai...haha

Sabtu, 2 Mei 2009

matrikulasi-asasi-diploma


salam...wahai kawan2 ku yg dikasihi...aku nk share kepeningan angpa untuk pilih tempat untuk melanjutkan pelajaran.tak dinafikan, memang pening gila r nak pilih yg mana 1 kita nak pi...tny orang tu, dia kata lagu tu, tny orang ni di kata lagu ni pulak.angpa semua kna rileks ja.jgn hentuk pala kat dinding pulak.kepala pecah tak pa,jangan dinding pecah.hahaha.sebenaqnya jalan terbaik buat sembahyang istiqarah la.disamping tu kita(kita la noh, dah aku skali)kena tanya pendapat orang yg berpengalaman dan boleh dipercayai.yang dapat mara dengan jpa tu bapak lagi, pi oversea la noh.aku saja la nak ajak angpa jengoi tengok laman sesawang ni.baca bg paham,then buat sembahyang istiqarah.moga2 knowledge pasai mtrx-asasi-dploma ni kita tau la.waras la sikit pikiaq.
ni laman tu:
TRY JENGOK TENGOK

Selasa, 28 April 2009

JOM pi....

CERAMAH

OLEH :A SAMAD SAID (SASTERAWAN NEGARA)
TAJUK :SATU TELINGA, DUA LIDAH
TARIKH:2 MEI 2009
TEMPAT:SURAU AL-MUHAJIRIN, TAMAN TUNKU PUTRA, KULIM, KEDAH
MASA :SELEPAS MAGHRIB

Jumaat, 24 April 2009

reunion...

salam...
sebelum aku pi skola dan jumpa ngan YB pdg serai...haha...dan posing la sk8...thanx pak Ambran tolong amek pic ni...haha...sbg kenangan...


hangpa tau tak pasai pa boyen ngan paleh jatuh moto?.
pasai da orang bawak loqlaq...haha
tengah PALEH bawak moto...tiba2, ada bom mai...haha


sampai2 kat skola suma muka sama ja...xbrubah pon...kot nak bertambah nsem...kecuali boyen,paleh,pait kp,tuang...haha...ni muka kwn2 aku


ni plak mangsa eksiden berlangga










aik ni apa serupa ni?....



haha...yg len kalau xdak pic kat cni jgn sdey...ada kat aku...haha...pandot =p

Khamis, 16 April 2009



aku teruja gla tgk kucing ni...msa tu aku ngan kwn aku tomi tgh nek moto...tiba2, kami nmpk kucing tidoq mcm kat atas tu la...fuiyo...mesra gila...tp mnusia klo len jantina nk wat cmtu pk dulu la no...aku ngn kwn2 nk wat serbuan...haha...tunggu kami disana...hehe

mem



kan syafiq kan....haha



huh...teringat aku zaman muda2 kat md jiwa bla tgk blog tanuk tuang...terharu aku...haha....tp serius bez la kat md gwa...nk pi tdoq md gwa lak ni...xsabaq...kompom-kompom x rencin....haha....kpd tanuk tuang....jgn kutuk aku lbey...sikit2 jd r...anyway gwarian jmpa 19/4 ni....rindu bangat kat ampa ni....xdak lbey2....igt tu sazila...pndai ja kutuk aku kat blkg....haha....

Selasa, 7 April 2009

PRK

tahniah wat pakatan rakyat yg berjaya menawan 2 bukit...tahniah gak wat bn mng kat batang ai...tp persoalannya pasai pa xdak pengumuman result PRK kat tv?.juz tulis kecik ja kat bwh tv3/4...rakyat perak still bersama dato' seri ir nizar.....

aku pun xtahu

aku rsa sedih gla ari ni...pasai pa aku xmo gtau la...mmg malu gla...xkan aku nk malukan diri sendiri kot...anN...nak wat camna, ni suma dugaan blaka...aku redha...relax r...tp hati aku trubat ari ni...aku pi sp...mmg bez gila...aku jumpa siak, duck, ngan square...tidak ketinggalan u. ismail yg kuaq ngundi...haha...aku arap, prk kali ni dijalankan ngan adil dan saksama...biaq btoi2 rkyat kata pa...ni dok kira harta sendiri ja watpa...najis suma tu...tempah tiket pi neraka oo kalau khianati amanah...yg aku xboleh blah bila ada sorg ni...dia pakai jaket unit keselamatan, tiba2 lpas trafik light dia angkat tayar...apa pny unit keselamatan...aku xpham btoi...haha...mlm ni kita tggu result...doakan kemenangan d pihak yg benar.................

Sabtu, 14 Mac 2009

spm

nothing 2 say...tahniah wat kwn2 yg dpt result gempak...teruskan usaha...da hikmah disebalik yg berlaku k...jgn lpa bersyukur...kita usaha, Dia yg tentukan...Dia bg yg terbaik wat kita la...rezki di tangan tuhan...thanx kpd suma ckg dan kwn2...selamat berjuang!!!!!!!!!!!!

Selasa, 24 Februari 2009

dear Naimah and others

salam..naimah, aku da dpt psai valentine's day yg hg tny aku tu..org len pn bley bca gak, bkn naimah sorg tau..smua kna tau

Bermula kisahnya, ada seorg paderi yg bernama St. Valentino.Pada 1 hari, paderi ni jatuh cinta.Dalam kristian, paderi tak boleh kawin.Tapi paderi ni ambil keputusan nak kawin dengan wanita pilihan dia tu.Maka berkahwin la depa ni.Isabela iaitu isteri kepada Ferdinand(putera Sepanyol) tidak berpuas hati.Ferdinand ni telah bunuh ramai orang Islam kat Sepanyol.Isabela ni jatuhkan hukuman mati ke atas paderi ni.lepas tu mati la paderi ni.Penganut kristian xpuas hati sebab depa kata, kahwin ni menjadi lumrah manusia.Maka disambutla hari kematian paderi ni pada 14 Februari setiap tahun.Depa bagi bunga pada hari tersebut dan isytihar sebagai hari kekasih.So, sapa yg sambut, kira sambut hari kematian paderi tu la.

Ada lg 1 cerita yang ada kaitan dengan 14 Februari.Masa zaman Rom dulu setiap 14 Februari lelaki berhak memilih seorang perempuan sebagai tempat melepaskan nafsu selama setahun.So lu pikir la sendiri nak sambut ka tak, terutamanya perempuan.

BARANGSIAPA YANG MENYERUPAI SESUATU KAUM, MAKA DIA TERMASUK DALAM GOLONGAN TERSEBUT-AL QURAN
Makna kata kufur la bila sambut, mengucaplah..

Di INDIA, sesiapa yang kantoi sambut hari valentine, datuk bandar akan cukur rambut, tak kira laki ka perempuan.Pastu kena pusing 1 bandar sebagai hukuman.Depa tak mau budaya tu wujud kat negara depa.So negara kita cam mana?

Di ARAB SAUDI, polis Arab Saudi akan round bandar bila dekat2 14 Februari dan bila 14 Februari.Sesiapa yang kantoi jual bunga pada hari tu,polis akan ambil bunga tu, pijak2 psatu boh penampar sedas.Then baru saman.

So kepada semua masyarakat terutamanya Muslim, HARAM bagi anda untuk menyambut Valentine's day.Tipu besaq la kalau kat bila sambut hubungan bertambah intim.Sesiapa yang sambut aku doa bagi hampa break cepat2.So ingat la,Aku Anak Timur.Aku orang Islam.Dalam doa iftitah kita dok ikrar, sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, dan matiku kerana ALLAH.

Jumaat, 13 Februari 2009

...

malam ni mlm jumaat....Afdal kata org...haha...erm aku xtau nk tulis pa tp aku rsa nk tulis pa hati aku kta...sebenaqnya aku tkut la hidup la ni...xtau nk kata pa...aku mmg tkut klo aku dok tegah orang wat2, tegah org wat ni...tp last2 aku yg wat...sruh org wat tu, wat ni...tp aku tkut aku yg xwat...mmg bnda ni yg aku paling tkut la...mmg bnda ni yg paling aku tkut skali...mmg kdg2 aku tersasul wat bnda yg xsepatutnya, mmg manusia xterlepas dari clap dan salah, tp Alhamdulillah aku sedaq blk...aku tkut aku hanyut trus ja...aku mintak simpang bebanyak bnda tu...doakan aku dan semua pemuda-pemudi...kita la yg akan mengembalikan zaman kegemilangan...TAKBIR

Khamis, 12 Februari 2009

DAHAGI SINGAPURA 1915

Ustaz Nur Alam menyampaikan fatwa Khalifah Uthmaniah. Khalifah Uthmaniah mengeluarkan fatwa Jihad Akbar terhadap penjajah kerana budaya kuning yang bertentangan dengan ajaran Islam disebarkan. Tentera British yang beragama Islam bangun menentang British selepas mendapat amanat tersebut. Penentangan yang pertama memihak kepada tentera British yang beragama Islam. British tewas. British memohon pertolongan, seorang yang berkedudukan di Tanah Melayu tampil memberi bantuan kepada pihak British. Akhirnya tentera British berjaya. Manusia yang memberi bantuan tersebut telah mendapat gelaran Sir

Tok Janggut yang menentang di Kelantan juga dikaitkan dengan Jihad Akbar tersebut. Beliau Syahid dalam mempertahankan Akidah dan kesucian Islam. Beliau dipilih oleh Allah untuk Syahid. Namun begitu jenazah Beliau diterbalikkan dan digantung selama 3 hari. Semoga roh dan jasad mereka yang mempertahankan kesucian Islam dicucuri Rahmat Allah, dan ditempatkan dalam kalangan Solihin. Al-Fatihah buat mereka.

lain-lain laman mengenai hubungan Turki-Tanah Melayu dan Dahagi
http://samuraisyahid.wordpress.com/2007/06/13/kajian-hubungan-turki-tanah-melayu/

Rabu, 11 Februari 2009

ISTIQAMAH

Apa itu Istiqamah?.
Ulama menggariskan Istiqamah ialah:
  1. Sentiasa melakukan ketaatan kepada Allah dan Rasul
  2. Sentiasa mengikut jalan yang lurus
  3. Bersungguh-sungguh mengembangkan Islam
  4. Teguh pendirian dalam Tauhid dan tetap amal soleh
  5. Tidak ragu-ragu dan tidak kenal takut dan mundur
  6. Berpegang teguh dengan ajaran Islam
  7. Tetap pendirian (bertuhankan Allah yang Maha Esa)
Sila rujuk=
  • Surah Ali-Imran (ayat 132)
  • Surah An-Nisa (ayat 59)- taat kepada Uli'l-Amri (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.Jika pemimpin tidak adil dan melakukan atau menyeru kepada maksiat, maka rakyat perlu menegur dan tidak wajib diikuti bahkan haram menyokong atau bersekongkol [hadis sahih]
  • Surah Al-An'Am (ayat 153)
  • Surah Al-'Ankabut (ayat 69)
  • Surah Al-Maidah (ayat 54)
  • Surah Ali-Imran (ayat 103)
Akhirkata, AMALKAN DOA NABI SULAIMAN. Doa ini Allah rakamkan dalam Al-Quran, SURAH AN-NAML (AYAT 19).
Selamat beramal

LePaSaN sPm

ni web kemaskini matrikulasi
http://apps.emoe.gov.my/permohonan_matrikulasi/kemaskini/login_kemaskini.cfm

ni web upu fasa 2
https://upu.mohe.gov.my/portal_bpkp/online0910/spm/mohon.php

Ahad, 8 Februari 2009

Ilmu

Diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibn Abdul Barr daripada Ka'ab al-Ahbar, katanya: "Allah SWT telah mewahyukan kepada Nabi Musa A.S: "Belajarlah kamu akan kebajikan dan ajarkanlah kepada orang. Sesungguhnya Aku menerangkan kubur orang yang mengajarkan ilmu serta orang yang belajar, sehingga mereka tidak kesepian berada di dalam kubur mereka."

Sesiapa yang ajar kesesatan, maka mereka mendapat dosa orang yang melakukannya, tidak kurang walau sedikit

Khamis, 5 Februari 2009

??

http://www.my-toyota-tour.com/camry.jpg

jika BN dapat peluang perintah Perak, adakah exco akan guna kereta camry?.

ka BN tukaq balik camry tu dengan proton?

sebab sblm ni BN kata pkai camry xpatriotik.

Rabu, 4 Februari 2009

Di Mana Sejarah?.

Sesiapa yg tau pasai Peristiwa Dahagi Singapura 1915 dan sebab Perjuangan Tok Janggut di Kelantan....story sket

who know about Dahagi of Singapore 1915 and true story of Tok Janggut's Holy War, pliz leave a comment...thanx

Selasa, 3 Februari 2009

la ni.............

salam...aku nk tmbh pa yg faiz ckp kt blog dia...klo diprhatikan dan difikirkan, kita mmg terlalu banyak dipengaruhi budaya kuning...mcm kerja kt supermarket, bkn bleh...sbb pa aku kt camtu...pikiaq blik, sprmrkt tu juai ark x?..mmg kita kta kita kja xpegang arak...xjuai arak...xjuai apanya klo sprmrkt tu juai?..awat?..untung sprmrkt tu dia nk asing arak ngn bnda len?..kompom dia cmpur skali...klo nk kja kdai tu, ursya dulu da juai arak ka x...juai pork ka x...jgn pkai tibai ja...pak aku awai2 lg psan, hg jgn kja kt sprmrkt...tu la...better klo government haramkan juai arak kt sprmrkt...juai kt kdai yg juai arak ja...coz bnda tu org non-muslim perlukan...klo mcm juai kt sprmrkt suma orang bebas beli...x gitu?..tera kdai judi pn msok wat xtau ja...judi ptut haramkan trus...agama lain pn haramkan judi...so what da prob?..balik kpd arak...la ni kita boleh tengok remaja yg ada cop ISLAM kt ic, tp tunggang arak wat slumber dog ja...pa cita ni...kuaq pkoi 2,3 pg ja, mlelong ja suma...pa kes...lps mabuk tu tau saja wat pa...yg mabuk skali awek tu...mampuih...arak tu raja kpd segala kejahatan...so renung2kan la...artikel ni sbg peringatan wat smua...termasok aku sndiri...yg ada kuasa tu, guna kuasa banteras segala maksiat...skarang ni mmg ptut kita sdr...tnda2 kiamat pn dah byk...kpd smua jgn jd kaki tunggang. taik betina, taik judi, tahi dadah...jgn tggai smyg

Ahad, 1 Februari 2009

SEDEKAH

SALAM...Malam Kesenian Islam...rmai org yg pi...gerai2 byk da dpn jln on da run nk pi surau aka masjid...sebenaqnya bangunan tu surau...tp nek taraf jd masjid...semua artis yg diundang mai masjid...mula2 Tn Imam berucap...pastu Fakhrul Razi memperdengarkan bacaan Al-Quran...mmg bes la dia baca...then Azhan Atan lak nyanyi...lagu seroja...cikgu Harun pn tarik sekali...haha...pastu da band nasyid dari Jitra...tema depa psai kematian...da pentomin lak...real...cuak gla tgk...spa yg blakon jadi mayat tu memang terer r...cekang org Kedah kata...org masjid sasar dpt 10000ringgit malam tu...xtau la tercapai ka tak...InsyaAllah kot...tp apa yg menarik perhatian ada tokey sayur kat tmn kenari sedekah rm500...tokey tu bukan orang Melayu Islam, tp Cina...Subbahanallah...mmg la kita fikir tu strategi dia berniaga...tp dia menderma tu kita patut contohi la...dia tawar kt org masjid nak letak tbung pembinaan masjid kat kdai dia lak tu...masjid yg kita guna untuk sembahyang, takkan kita tak boleh sumbang...fikir2kan la...ni sbgai peringatan pada semua termasuk aku sendiri...tkut jg bila dengaq hadis 'tak masuk syurga sesiapa yang bakhil'

Sabtu, 24 Januari 2009

PRORAM SURAU TAMAN KENARI, KULIM, KEDAH

CERAMAH AGAMA

PENCERAMAH : USTAZ NIK RAZI BIN NIK MAT
(ADIK TN GURU NIK AZIZ BIN NIK MAT [MB KELANTAN]
TARIKH :
29 JANUARI 2009
MASA : SELEPAS SOLAT MAGHRIB



KHUTBAH JUMAAT


KHATIB : USTAZ OSMAN BIN ABDULLAH
TARIKH : 30 JANUARI 2009
KUTIPAN JUMAAT UNTUK TABUNG PALESTINE



MALAM KESENIAN ISLAM


UNTUK MENGISI DANA PEMBINAAN MASJID

TARIKH : 31 JANUARI 2009
HARI : SABTU
MASA : 9.00 MALAM
TEMPAT : SURAU TAMAN KENARI, KULIM, KEDAH DARUL AMAN


ARTIS JEMPUTAN:
  1. AZHAN ATAN (JUARA AKADEMI NASYID TV9)
  2. FAKHRUL RAZI (JUARA AKADEMI AL-QURAN TV9)
  3. KUMPULAN NASYID REMAJA HARAPAN
  4. PENTOMIN - "PENGEMBARAAN KE ALAM BARZAKH" (LIVE)

5.00 PETANG (31 JANUARI 2009) - DEMO SILAT

KAUNTER WAKAF DISEDIAKAN

Jumaat, 23 Januari 2009

PROGRAM SOLAH HAJAT DAN CERAMAH PERDANA ISU KEGANASAN ISRAEL

PENCERAMAH:
  1. YB DATO' SERI TUAN GURU HAJI ABDUL HADI AWANG
  2. YAB DATO' SERI USTAZ AZIZAN ABDUL RAZAK
  3. YBhg TUAN HAJI MOHAMAD SABU
  4. WAKIL HAMAS
TARIKH:26 JANUARI 2009
HARI:ISNIN
MASA:7.00 MALAM HINGGA 12. MALAM
TEMPAT:STADIUM SULTAN ABDUL HALIM, SERI MENANTI, ALOR SETAR, KEDAH

THOGHUT

HAMKA menyebut bahawa thoghut itu ada 3 jenis, (3 perkara ini mesti diingkari oleh umat Islam kalau mahu memiliki akidah yang benar):
  1. Patung-patung berhala yang disembah oleh manusia
  2. Hukum-hukum manusia yang bercanggah dengan hukum al-Quran
  3. Pemimpin-pemimpin soleh yang ingkar dengan hukum-hukum Allah

SUKARELAWAN KEDAH-JOM PAKAT JOIN

Sukacita dimaklumkan bahawa Jaringan NGO Islam Negeri Kedah (WEHDAH) memerlukan pasukan petugas sukarelawan untuk membantu menjalankan kerja-kerja kebajikan seperti:
  1. Melaksanakan kempen boikot barangan keluaran Amerika
  2. Mengatur ceramah penerangan isu semasa perkembangan Gaza
  3. Menganjurkan majlis bacaan yaasin dan solat hajat untuk keselamatan Palestin
  4. Membantu kutipan dana umat Palestin
  5. mengedarkan poster kempen
Anda dipersila mendaftar kepada:
  1. Saudara Azizan Ahmad - 0134224353 (SG. PETANI)
  2. Cikgu (B) Hj. Md Yatim Hj. Abu Samah - 0194443577 (KULIM)
  3. Pak Ali - 0134006055 (PENDANG)
  4. Ust Tarmizi - 0194618851 (LANGKAWI)

Khamis, 8 Januari 2009

JANGAN HISAP TAU

ARTIKEL NI DARI SEORANG HAMBA ALLAH
"Saya bukan seorang perokok namun saya minat nak tahu sapa owner company rokok ini. Jadi masa sa da dinner dengan bos sa yang merupakan bekas perokok tegar, sa diberitahu tentang rahsia Malboro lebih-lebih kotaknya.Dia cakap ini berdasarkan kepada pengalamannya bekerja di luar negara. Dan yang lebih memeranjatkan lagi, dia beritahu rahsia ini depan bos besar saorang Eropah Tengah yang suka hisap rokok Malboro.Rupanya kotak Malboro mempunyai makna yang tersembunyi - K K K. Cuba tengok atas, bawah dan belakang kotak.Pasti da nampak 3 K- yg menwakili Klux Klux Klan (kumpulan ektremis Anglo- Saxon) yang benci sgt dengan bangsa yg bukan kulit putih cam Negro, Arabian. Kumpulan ni dah senyap sekarang tapi sekarang bergerak dalam cara yang berlainan- perniagaan, iklan dan sbgnya. Bos saya gitau yg bos & tuan punya Malboro adalah ahli KKK dan mereka perlukan dana yg banyak bagi teruskan agenda mereka.Jadi kepada penghisap rokok Malboro, hentilah sumbangan anda kepada KKK kalo taknak kita jd cam mereka (kebanyakan mereka juga Freemason aka Yahudi aka Penyembah Setan [baca Mastika 2008]. Agenda utama mereka- New World Order (rules by them, surfer the others)".

GAZA

1. Dunia ternampak mengutuk Israel kerana serangan tidak berperikemanusiaannya ke atas Gaza. Tetapi seperti biasa dunia tidak membuat apa-apa. Kenapa tidak? Kerana Amerika Syarikat berada di belakang Israel.

2. Dunia seharusnya juga mengutuk Amerika Syarikat. Pesawat pejuang dan bom yang digunakan adalah buatan Amerika. Jika ada kehilangan senjata, Amerika akan menggantikannya. Dan Amerika juga akan membiayai Israel bagi meneruskan keganasannya.

3. Selagi Amerika menyokong Israel kita akan lihat kebiadaban Israel membelakangkan pendapat dunia dan mereka akan terus membunuh orang Arab Palestin dan menghancurkan penempatan dan bandar mereka.

Rabu, 7 Januari 2009

Terus berdoa, sekalipun zahirnya seperti tidak dimakbul

Doa adalah senjata bagi orang mukmin. Mereka yang enggan berdoa kepada Allah, adalah orang yang bongkak.
Al-Quran memaparkan banyak ayat, antaranya firman Allah (mafhumnya): "Berdoalah kepada-Ku, Aku (Allah) akan memperkenankan doa permohonan kamu..." (Surah al-Ghafir, ayat 60)
Firman Allah (mafhumnya): "Apabila hamba-Ku bertanyamu tentang Aku hai Muhammad, maka jawablah Aku (Allah) amat hampir dengan mereka, Aku memenuhi doa yang memohon kepada-Ku. Maka mereka hendaklah memenuhi perintah-Ku dan mereka beriman kepada-Ku agar mereka sentiasa mendapat petunjuk. (Surah al-Baqarah, ayat 186)
Dalam as-Sunnah, terdapat banyak hadis-hadis fi'li (perbuatan) dan hadis-hadis qauli (percakapan) yang jelas baginda Rasulullah s.a.w., berdoa ke hadrat Allah SWT.
Berdoa sememangnya dituntut, itu tugas kita sebagai hamba Allah. Sama ada terima atau tidak, ianya adalah urusan Allah SWT.
Terserahlah kepada Allah dan memohonlah apa sahaja dengan penuh yakin bahawa Allah akan mengkabulkan doa kita. Nescaya Allah akan memenuhinya sama ada cepat atau lambat.
Nabi Allah Ibrahim a.s. sebagai contoh, telah berdoa ke hadrat Allah agar hati-hati manusia tertarik untuk mengunjungi Makkah beramai-ramai, pada waktu Makkah masih menjadi sebuah lembah yang gersang.
Baginda berharap umat manusia datang beramai-ramai menunaikan haji dan membuat umrah, dan dipohonkan rezeki mereka melimpah ruah.
Doa itu dilafazkan ribuan tahun dahulu ketika baginda mendatangi Makkah bersama anak dan isterinya.
Alhamdulillah, Allah SWT memakbulkan doa baginda selepas zaman Nabi Muhammad s.a.w., malah sehingga hari ini semakin jelas doa Nabi Ibrahim a.s., seolah-olah baru dimakbulkan.
Cuba bayangkan, doa Nabi Ibrahim yang disebut sebagai 'khalilullah' - kekasih Allah - sahabat setia Allah, berdoa ke hadrat Allah, ribuan tahun kemudiannya baru jelas dimakbulkan.
Apabila kita sering berdoa, jangan sesekali membuat kesimpulan bahawa doa kita tidak akan dimakbulkan.
Mungkin Allah telah makbulkan doa itu, mungkin dalam bentuk diberikan yang lebih baik daripada apa yang kita pinta.
Kadang-kadang doa kita dimakbulkan cepat, kadang-kadang lambat. Ertinya, apa yang dipohon, tidak semestinya diberi atau ditolak.
Ia adalah suatu ujian kepada kesabaran seseorang hamba. Sama ada Allah berikan sesuatu yang lebih baik, atau Allah berikan ganjaran sewajarnya pada hari akhirat kelak dalam bentuk pahala yang banyak.
Antara sebab-sebab nyata Allah tidak makbulkan doa, seperti yang difirmankan Allah dalam ayat 186, Surah al-Baqarah tadi, iaitu orang-orang yang keimanannya kepada Allah itu, masih berada pada tahap yang boleh dipersoalkan dan kemaksiatan yang dilakukan.
Ada hadis Nabi s.a.w. yang menyebut tentang doa yang tidak dimakbulkan, antaranya (mafhum): "Makan minumlah kamu dengan yang halal, nescaya doamu akan dimakbulkan."
Pada suatu ketika ada seorang yang keadaannya begitu terdesak, mengangkat tangan setinggi-tinggi yang boleh, dan berdoa ke hadrat Allah SWT, memohon kepada Allah, tatkala Nabi s.a.w. melihatnya, lalu baginda bermadah kepada para sahabat, mafhumnya: "Lihat orang itu, makan minumnya haram, pakai memakainya haram, bagaimana mungkin Allah menerima doanya."
Sememangnya semakin hampir seseorang hamba kepada Allah, semakin suci bersih jiwa dan amalannya, maka semakin mudah Allah memakbulkan doanya.
Seperti yang disebut dalam sebuah hadis qudsi, mafhumnya: "Apabila hambu-Ku mendampingi daku, dengan amalan-amalan yang banyak, khususnya amalan-amalan sunat, maka Aku menyukainya, maka apabila Aku menyukainya, akan-Ku tunaikan doanya (hajat)."
Walau hampir dan akrabnya seseorang insan kepada Allah SWT, tidaklah menjadi syarat utama untuk Allah memakbulkan doanya.
Ini kerana, hanya Allah sahaja yang mengetahui kemaslahatan hamba-hamba-Nya. Allah amat mengetahui apa yang hendak diberi dan apa yang tidak perlu diberikan.
Harus kita sedari bahawa dalam kehidupan kita, selain daripada Allah memberi apa yang kita minta, banyak juga kebaikan, rezeki dan sebagainya Allah berikan kepada kita walaupun tidak kita diminta.
Amat sedikit yang tidak diberi, itu pun ada kemaslahatannya.
Mengenai soalan saudara, pernahkah doa Rasulullah sendiri ditolak Allah, jawapannya, ya. Memang doa Nabi s.a.w. pernah ditolak. Kadangkala doa baginda pun ditolak.
Ketika Nabi Muhammad s.a.w., pada zaman awal kebangkitan baginda sebagai Rasul, menghadapi banyak tekanan daripada kaum Quraisy dan anggota keluarganya tidak mahu memeluk Islam.
Malah baginda pernah disakiti sehingga berdoa ke hadrat Allah (mafhumnya): "Ya Allah! Berilah petunjuk kepada kaumku, mereka ini tidak mengetahui."
Doa Nabi ini tidak ditunaikan sepenuhnya. Bukan orang lain, kalangan anggota keluarga, bapa saudaranya, seperti Abu Lahab meskipun didakwah bertubi-tubi, namun mereka lebih bertegas mempertahankan kekufuran mereka.
Malah sampai kepada peringkat menantu Nabi s.a.w sendiri, ada yang tidak beriman, atau lambat beriman.
Apa yang nyata, kaum kerabat Nabi, yang didoa dan diusahakan untuk mereka beriman, akhirnya mati dalam keadaan kufur.
Dalam Kitab Sahih Muslim, hadis 2889 disebut (mafhumnya): "Suatu hari Rasulullah s.a.w. singgah di masjid Bani Muawiyah, ditunaikan solat sunat dua rakaat bersama sahabat, selepasnya baginda berdoa panjang dengan doa yang panjang. Selepas berdoa baginda berpaling ke arah sahabat dan bersabda, "Saya berdoa kepada Allah, tiga perkara, Allah tunaikan dua sahaja dan menolak yang satu lagi. Saya memohon agar umat Muhammad tidak dibinasakan dengan kelaparan, Allah tunaikan. Saya memohon agar jangan mereka dibinasakan dengan banjir yang menenggelamkan mereka, Allah tunaikan. Namun apabila saya berdoa agar jangan mereka bergaduh dan berperang sesama sendiri, Allah tidak tunaikan."
Bagaimanapun kebanyakan doa-doa Nabi s.a.w. dimakbulkan Allah SWT. Doa yang tidak dimakbulkan itu memang ada kemaslahatannya.
Oleh itu berdoalah ke hadrat Allah SWT, kerana ia adalah ibadah. Ibadah dilakukan bukan semata-mata untuk keperluan keduniaan.
Jika kita ikhlas beribadah, insya-Allah Allah akan memberikan ganjaran yang sebaiknya di hari kemudian.
Solat, puasa, zakat, haji, berjihad dan ibadah-ibadah, kita lakukan kerana berhajatkan keredaan Allah atau pahala yang dijanjikan kepada kita pada hari akhirat. Wallahua'lam.

Bagaimana bermulanya Israel menguasai Palestin

Ketika rencana ini ditulis kita tidak tahu bagaimana akhrnya nasib penduduk Gaza, Palestin yang sedang dikepung, diseksa dan dibunuh oleh rejim Israel, pada ketika yang sama pemimpin dunia Islam, khususnya dunia Arab, hanya 'terkebil-kebil' mendengar dan melihat penyeksaan rejim Yahudi ini di kaca TV.
Kutukan demi kutukan dari pemimpin umat Islam, dari anggota OIC dan NGO-NGO hak-hak asasi manusia. Sementara Kesatuan Eropah dan Bangsa-Bangsa Bersatu serta Amerika hanya meminta tentera Israel tidak menyerang kawasan penduduk awam, ertinya bolehlah menyerang untuk sasaran militan Arab di Gaza saja.
Ulang tayang
Peristiwa serangan ini adalah ulangan tindakan Israel sejak puluhan tahun lalu dan hingga kini, iaitu sejak zaman Presiden Richard Nixon, malah sebelum itu lagi, hingga zaman Barack Obama yang sesetengah orang diharapkan ada perubahan.
Kini serangan itu berterusan, ratusan rakyat Gaza terbunuh setiap hari, mayat bergelimpangan, bangunan runtuh, hospital musnah, tidak ada jalan keluar bagi rakyat Gaza untuk mendapatkan makanan.
Mesir juga menutup sempadannya untuk tidak membenarkan pelarian Palestin tumpah lagi ke negara itu. Syria, Libya, Jordan dan negara Arab lain tidak lagi mampu menerima pelarian yang berjumlah berjuta-juta banyaknya.
Ini adalah episod yang sangat mememilukan, sebuah tragedi kemanuiaan yang tidak ada tandingannya, bahkan tragedi kemanusiaan ini melebihi pembunuhan Nazi Jarman terhadap orang Yahudi di Eropah.
Tidak ada siapa yang ditakuti oleh rejim Tel Aviv sekarang, justeru kerana Amerika, di bawah presiden barupun tetap menyokong mereka. Malah Amerika terus menerus melindungi kepentingan Yahudi.
Maka jadilah rakyat Paletin di Gaza itu 'bahan ratahan' tentera Israel. Anak-anak muda Palestin meluru ke jalan-jalan raya melemparkan batu ke arah tentera dan keretakebal Israel, lalu dari muncung kereta kebal Israel itu memuntahkan peluru meriam yang membunuh mereka dengan mudah.
Bayangkan bagaimana anak-anak muda Palsetin yang hanya bersenjatakan batu di tangan boleh melawan tentera Israel dengan segala peralatannya. Namun itulah yang terjadi. Inilah pemandangan ngeri yang berterusan disaksikan oleh masyarakat antarabangsa seluruh dunia.
Adakah harapan buat Obama?
Adakah rakyat Palestin ini mempunyai masa depan? Ini pertanyaan yang sangat sukar dijawab, walaupun daripada pakar mengenai Asia Barat sendiri. Memang ada sesetengah pihak mengharapkan Obama yang berkulit hitam itu melakukan sesuatu dalam menyelesaikan isu Palestin, namun nampaknya rejim tentera Tel Aviv, pimpinan Menteri Pertahanannya yang sangat ganas, Ehud Barat, tidak mungkin bersedia menghentikan serangannya. Ini kerana dia tahu, Amerika dan sekutunya akan terus menyokong Israel.
Jika begitu keadaannya, bagaimana masalah ini dapat diselesaikan? Israel menuduh para pejuang Hamas melancarkan roket di kawasan Israel, ada yang mengena sasaran dan ada yang tidak. Namun hujan roket dari Israel, di samping meriam kereta kebal mereka terus menerus membunuh rakyat Palestin.
Sementara itu bagaimana sikap pemimpin umat Islam, khususnya pemimpin dunia Arab? Selagi mereka masih kekal dengan sikap assobiyah Arab mereka, tidak bersatu atas nama Islam untuk memerangi rejim Yahudi, maka tidak mungkin rejim itu boleh berundur.
Kerdilnya negara Arab
Bayangkan setiap tahun negara Arab membelanjakan beratus bilion dollar Amerika untuk membeli senjata api tercanggih dari pelbagai negara Barat, khususnya Amerika. Namun negara Arab tidak juga mampu memperlihatkan kekuatan tentera mereka untuk menghadapi Israel.
Akhirnya negara Arab hanya menjadi 'pengguna' setia senjata moden Barat, sementara senjata itu tidak juga menolong memperlihatkan 'izzah' (keunggulan, kehebatan) negara Arab sehingga menggerunkan Israel.
Inilah yang berlaku terus menerus, pada ketika yang sama, siapapun yang menjadi Presiden Amerika, negara itu terus melindungi kepentingan Israel.
Benarlah kata ulama tersohor, Sayyid Hasan Ali An-Nadawi dalam bukunya Kerugian Dunia Kerana Kemunduran Umat Islam bahawa negara umat Islam perlulah memiliki ilmu dan kekuatan senjata yang cukup disertai kemajuan teknologi supaya dengan kekuatan itu mereka mampu memimpin dunia.
Malangnya, kata An-Nadawi, hampir semua kekuatan ini kini tidak dimiliki oleh umat Islam, pada hal di zaman dulu, umat Islamlah yang memiliki semua kekuatan ini. Kini, katanya, pemimpin negara Arab hanya memikirkan kepentingan negara masing-masing, dilatari oleh sikap assobiyah, atau perkauman Arab yang semakin menebal.
Perlu diingat, kata An-Nadawi lagi, sikap ini menyebabkan runtuhnya Daulah Islamiyah Turki pada tahun 1924, iaitu di tengah-tengah Assobiyah Arab yang tebal itu, ia bertembung pula dengan assobiyah Turki kerana ketika itu Turki juga sangat angkuh dan merasakan ia adalah bangsa besar. Inilah kesan buruk yang dialami sehingga keadaan menjadi begini.
Mula tergadai
Sementara itu, ketika menyaksikan penyiksaan dan pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin oleh rejim Irael itu, kita teringat bagaimana mulanya tanah atau bumi Palestin ini tergadai dan dijual kepada Palestin.
Pada zaman pemerintahan Sultan Abd Hamid II, Sultan Turki terakhir, telah digubal undang-undang dan disahkan di Parlimen Turki bahawa semua tanah yang dimiliki oleh orang Arab di Palestin (ketika itu di bawah riayah Daulah Othmaniyah Turki) dilarang dijual kepada Yahudi.
Ini menimbulkan kemarahan British dan Perancis, justru kerana dua negara Eropah itu mahu memperkukuh kedudukan masa depan Yahudi di negara Palestin.
Namun setelah kejatuhan Daulah Othmaniyah Turki, undang-undang itu dimansuhkan oeh Kemal Attaturk yang merampas kuasa. Lalu dengan pantas orang Yahudi di Palestin berebut-rebut membeli tanah orang Arab di sana, sementara orang Arab Palestin itu sendiri rela pula menjual tanah mereka.
Dengan itu banyak tanah hak milik Arab Palestin bertukar tangan menjadi hak milik Yahudi hingga kini.
Tanah itu kini didiami oleh orang Yahudi, ditambah pula wujudnya penempatan baru, iaitu tanah yang dirampas dari rakyat Palestin sendiri. Demikianlah sejarah hitam bumi Palestin.
Maka itu ketika Israel menguatkan cengkamannya di bumi para anbia ini, dalam usaha mereka hendak menghapuskan rakyat Palestin, wajar kita merenung semua sejarah pahit ini. Namun pandangan An-Nadawi ini sangat wajar diberikan perhatian. _

hijrah

Bagi Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, ajaran Islam tidak dapat dipisahkan daripada tuntutan hijrah.
"Dan paling pentingnya ialah hijrah rohani iaitu hijrah meninggalkan aqidah syirik, fahaman sekular yang mempertuhankan kebendaan, meninggalkan dosa, maksiat dan akhlak yang buruk seperti rasuah.
"Penagihan dadah, pil kuda, mabuk, pendedahan aurat, pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pembaziran masa dan penyalahgunaan harta kerajaan," katanya dalam perutusan sempena tahun baru 1430 Hijriah dan 2009 Masihi.
Kenyataan penuhnya sebagaimana berikut.
"Alhamdulillah, Allah SWT terus memanjangkan umur kita sebagai modal untuk berhamba abdi kepada-Nya dalam seluruh aktiviti hidup. Allah terus menganugerahkan kesihatan, mengurniakan pelbagai nikmat pemberian yang tidak terhitung banyaknya.
Allah terus melimpahkan nikmat keamanan dan kesejahteraan yang berpanjangan. Dengan takdir Allah, sambutan dua tahun baru - Hijrah dan Miladiyyah � disambut hampir serentak.
Hijrah itu sendiri bererti perpindahan dan juga tindakan meninggalkan sesuatu khususnya perkara-perkara yang memudaratkan, buruk dan kurang menguntungkan malah merugikan.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Orang yang benar-benar berhijrah ialah orang yang meninggalkan semua perkara yang ditegah oleh Allah."
Tuntutan berhijrah dan berhamba abdi kepada Allah tidak akan terlaksana kalau tidak melalui ilmu yang membawa manusia bertaqwa kepada Allah dan meyakini hari kiamat.
Tanpa ilmu ini, nafsu buas manusia akan berkembang sampai ke peringkat antarabangsa yang tidak habis-habis dengan cerita perang, pengeboman, pembunuhan, penjajahan dan seumpamanya.
Ajaran Islam sendiri tidak dapat dipisahkan daripada tuntutan hijrah, dan paling pentingnya ialah hijrah rohani iaitu hijrah meninggalkan aqidah syirik, fahaman sekular yang mempertuhankan kebendaan, meninggalkan dosa, maksiat dan akhlak yang buruk.
Selain itu rasuah, penagihan dadah, pil kuda, mabuk, pendedahan aurat, pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pembaziran masa dan penyalahgunaan harta kerajaan.
Sesungguhnya kita (manusia) adalah khalifah Allah yang ditugaskan menjaga Islam sebagai sistem hidup yang lengkap dan sempurna berteraskan kepada hukum halal haram, dosa pahala dan syurga neraka,
Kelantan telah berbuat sedaya upaya untuk mempertahankan ajaran ini. Kita yakin akan mendapat pahala di atas segala usaha, kesabaran dan pengorbanan yang telah dicurahkan selama ini.
"Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, semua ibadatku, semua aktiviti hidupku dan hatta kematianku sekali pun, aku pergunakan untuk berhamba abdi kepada Allah Tuhan Pemelihara sekalian alam." (maksud surah Al-An'am:162).
"Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia (iaitu ilmu, iman dan amal soleh). Dan kurniakanlah juga kepada kami kebaikan di akhirat nanti (iaitu dapat memasuki syurga yang kekal abadi) serta lindungilah kami daripada azab siksaan api neraka," (maksud surah al-Baqarah: 201).